Tips...?

Till dig som vill gå ner i vikt......

1. Hoppa aldrig över frukosten! Utan frukost ökar risken för hungersug senare på dagen. Välj mättande och näringsrika frukostprodukter som fullkornsbröd, fiberrika och sockersnåla flingor/müsli, havregrynsgröt, magra nyckelhålsmärkta mjölkprodukter och pålägg. Någon frukt eller grönsak ska också finnas med i frukosten

2. Låt halva lunch- och middagstallriken bestå av grönsaker. Då blir tallriken fylld med mat och massor av nyttigheter men ger lite energi (få kalorier). Grönsakerna kan vara både råa och tillagade. Värm eller woka frysta grönsaksblandningar, riv morötter, öppna en burk kikärter, finstrimla vitkål och ät av de söta körsbärstomaterna. Variationen är oändlig. Den andra halvan av tallriken ska delas mellan potatis, ris eller pasta och kött, fisk, kyckling eller vegetariskt alternativ.


3. Drick inte kalorier. Kalorier från dryck ger ingen mättnad och tillför onödig energi. Kroppen vill ha vatten. Med några skivor citron, gurka eller äpple i en vattenfylld tillbringare får du lite smak på vattnet. Att dricka varmt vatten kan skapa lite mättnadskänsla.

Skrivet av:
Viveca Annell, dietist

Publicerad av: Stina Nordqvist, redaktionschef, Netdoktor, 2006-02-03
http://overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5283&menuid=6&submenuid=253


Kan detta verkligen stämma????????

Kommentarer
Postat av: Anne

Halloj! Tack för kommentaren inne hos mig :) Tänkte att jag skulle kika över. Råden här ovan verkar väl ganska bra, tycker jag! Jag viktminskar också - för första gången i mitt liv, egentligen. Maila om du vill bolla lite idéer - jag har fått mycket inspiration på nätet, och har eg. gjort ganska små förändringar. Ja, du ser ju på min matblogg att jag inte slutat äta i alla fall! :)

2008-03-04 @ 21:10:19
URL: http://annesfood.blogspot.com
Postat av: Anders G

Jag tycker det kan stämma ganska bra. Sedan vet jag inte om jag själv skulle orka äta en halv talrik med grönsaker och sedan känna mig mätt.

Med grönsaker avser jag brocolli, morötter och liknande. Isbergssallad, gurka, tomat osv. ska bara vara små smaksättare, de innehåller mest vatten och är därmed inte så energigivande som de andra mer rejäla grönsakerna.

2008-03-05 @ 09:12:26
URL: http://sundhet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0